Adio plafonare RCA! Ce urmează pentru șoferii din România. Cine plătește mai mult și cine scapă

După eliminarea plafonării tarifelor RCA, prețurile ar putea exploda, avertizează brokerii. Cine sunt șoferii care vor plăti mai mult.

Jul 1, 2025 - 13:30
 0  2
Adio plafonare RCA! Ce urmează pentru șoferii din România. Cine plătește mai mult și cine scapă

De la 1 iulie 2025, plafonarea tarifelor RCA dispare oficial, iar șoferii din România ar putea scoate mai mulți bani din buzunar. Deși ASV dă asigurări că nu sunt motive pentru scumpiri semnificative, specialiștii din piață nu sunt la fel de optimiști.

Plafonarea RCA, eliminată. Ce urmează pentru șoferii din România

Viorel Vasile, șeful Safety Broker, liderul pieței de profil, anunță clar: prețurile RCA vor crește cu cel puțin 15%. Potrivit acestuia, eliminarea plafonării vine la pachet cu două efecte directe: comisionul brokerului revine în prima de asigurare, ceea ce va adăuga între 3 și 5% la prețul final plătit de client, conform Știrileprotv.ro.

De asemenea, asiguratorii vor ajusta primele în funcție de inflația acumulată din ultimii doi ani. Mai clar, în București, Ilfov și în cazul transportului internațional de marfă, acolo unde riscurile sunt crescute, majorările vor fi simțite imediat.

ASF a încercat să liniștească piața. Vicepreședintele instituției, Sorin Mititelu, a declarat că „nu sunt motive pentru creșteri semnificative”, pentru că dezechilibrul pieței a fost „semnificativ atenuat”. Acesta a explicat că majoritatea tarifelor vor rămâne stabile, iar concurența între firme va ține prețurile sub control.

ASF spune că prețurile nu vor fi majorate, brokerii spun altceva

„Aceste evoluţii ne conduc spre momentul încetării măsurii îngheţării tarifelor deoarece riscul generat de un dezechilibru major în piaţă s-a atenuat semnificativ. Nu sunt motive pentru creşteri semnificative ale tarifelor RCA după încetarea măsurii plafonării tarifelor”, spune Sorin Mititelu, vicepreşedinte al Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).

Totuși, brokerii și unii asigurători avertizează că ajustările vor exista și că în unele cazuri vor fi vizibile. Dorel Duță, președintele UNSICAR, spune că inflația și comportamentul rutier contează enorm în calculul final. În plus, dacă se înmulțesc jucătorii pe piață, ar putea exista și reduceri pentru anumite profiluri , dar asta nu este o garanție, ci doar o posibilitate, conform Știrileprotv.ro.

Cine va plăti cel mai mult? Atenție la B0 și camioane din transport internațional

Estimările Safety Broker arată că primele RCA pentru camioanele noi (fără istoric de daună, clasa B0) pot ajunge din nou în zona de 12.000 lei/an. Este un nivel care nu a mai fost atins din perioada de criză de după ieșirea Euroins din piață. Mai mult, se așteaptă ca primele să fie diferențiate regional, iar Bucureștiul și zonele cu frecvență mare de daune să resimtă cele mai dure scumpiri.

Groupama, liderul pieței RCA, a refuzat să comenteze direct dacă tarifele vor urca sau nu, invocând legislația privind concurența. Compania a transmis însă că tarifele sunt stabilite intern, pe baze tehnice și că scopul rămâne același: un raport corect între preț și servicii. Același tip de răspuns a venit și de la Generali, Allianz-Țiriac și Grawe, care spun că evoluțiile vor fi dictate de date actuariale și nu vor face estimări publice.

Care este reacția ta?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow