Alertă ANCOM înainte de alegeri: a fost identificată o rețea de site-uri clonate ale unor instituții și publicații care promovau conținut înșelător

Cu mai puțin de două zile până la alegerile, ANCOM anunță că a descoperit o rețea de site-uri clonate ale unor instituții, televiziuni și publicații. A intervenit și MAI.

May 3, 2025 - 02:30
 0  1
Alertă ANCOM înainte de alegeri: a fost identificată o rețea de site-uri clonate ale unor instituții și publicații care promovau conținut înșelător

Vineri, cu două zile până la turul 1 al alegerilor prezidențiale, o rețea care clonează site-urile unor instituții publice și agenții de presă a fost descoperită de ANCOM.

O rețea care a clonat site-urile unor instituții publice și agenții de presă, descoperită de ANCOM

Într-un comunicat transmis vineri seara, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) avertizează în legătură cu prezența în spațiul autohton online a unei rețele de site-uri de tip Doppelganger.

Mai exact, e vorba de o reţea de site-uri clonate, care imită perfect imaginea paginilor oficiale de internet ale unor instituții publice, televiziuni şi agenţii de presă. Potrivit celor de la ANCOM, paginile clonate erau folosite pentru a promova un conținut înșelător.

Printre instituțiile publice și de presă ale căror site-uri a fost clonat se află Guvernul României, Ministerul Sănătății, TVR 1, Digi24, Hotnews, Adevărul și Libertatea.

Această rețea promova conţinut fals pentru a induce populația în eroare și a influența percepțiile acesteia asupra a ceea ce se întâmplă în societate. Acțiunea coordonată nu a vizat promovarea cuiva, ci creșterea nivelului de nemulțumire socială și a neîncrederii în autorități.

Aceste acțiuni de influențare nu vizează promovarea unor entități specifice, ci amplificarea la nivelul mentalului colectiv a unor nemulțumiri sociale, economice și politice cu scopul polarizării societății și scăderii încrederii populației în autoritățile publice, limitând în acest mod capacitatea de reacție a statului, respectiv influențarea deciziilor la nivel național.

Astfel, a fost observată apariția unor rețele de pagini și conturi neautentice pe o platformă de socializare cu un nivel coordonat al postărilor și conținutului acestora pentru a determina o interacțiune foarte ridicată în mod artificial. Aceste pagini distribuie în mod sistematic conținut generat de AI (atât imagini, cât și scris) în special subiecte cu impact emoțional pentru a genera reacții și din partea unor utilizatori reali”, arată ANCOM.

ANCOM, cooperare cu MAI pentru destructurarea acestei rețele

La scurt timp după anunțul ANCOM a venit și o reacție de la Ministerul Afacerilor Interne. MAI precizează că au fost raportate peste 150 de pagini şi conturi neautentice. Ele funcționează după următoarea schemă: Pagini false → Reclame false → Site-uri clickbait → Redirecţionare → Site-uri clonate Doppelganger.

  • Pasul 1: Paginile false postează masiv conţinut emoţional pentru a atrage atenţia.
  • Pasul 2: Utilizatorii sunt atraşi să acceseze reclame ascunse în site-uri cu titluri senzaţionale.
  • Pasul 3: Reclamele sunt administrate de companii suspecte, cu finanţare externă ostilă.
  • Pasul 4: Utilizatorii sunt direcţionaţi către site-uri clonate care seamănă cu cele oficiale, unde sunt expuşi la informaţii false.

Ce este Doppelganger

Vorbim de o tactică FIMI (ingerințe și acțiuni străine de manipulare a informațiilor) favorizată de Kremlin prin care le sunt atribuite știri false instituțiilor media de renume sau celebrităților, prin furtul de identitate, pentru ca propaganda Rusiei să ajungă într-o societate. Metoda Doppelganger semnalată de ANCOM este una cunoscută și asociată acestor activități cu legături în Federația Rusă.

ANCOM mai anunță că au fost identificate link-uri care redirecționează utilizatorii către paginile clonate, prin intermediul unor reclame malițioase, utilizate drept ”trambuline”. Acestea sunt prezente pe site-uri autohtone, în special de tip clickbait.

Reclamele malițioase se prezintă sub forma unor titluri false de știri, spațiile publicitare în care acestea sunt postate fiind contractate de companiile de publicitate care utilizează tehnologia native ads – Adskeeper, Geozo, Adnow și MGID, semnalate anterior în spațiul public pentru legături directe cu Federația Rusă.

Spre exemplu, compania Adnow este subiectul unor investigații extinse în alte state membre, dar și în România, pentru implicarea în operațiuni informaționale în favoarea serviciilor de informații ale Federației Ruse”, mai arată ANCOM.

Care este reacția ta?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow