Colosul lui Ceaușescu pentru care australienii erau înnebuniți. Au plătit 1.500.000 de dolari pentru 5 exemplare. Au ajuns pe bucăți și românii le-au montat într-un an

Nicolae Ceaușescu a reușit ceea ce poate mulți șefi de stat doar visează. Unele produse fabricate în România erau intens căutate cu decenii în urmă chiar și de străini.

May 31, 2025 - 15:30
 0  0
Colosul lui Ceaușescu pentru care australienii erau înnebuniți. Au plătit 1.500.000 de dolari pentru 5 exemplare. Au ajuns pe bucăți și românii le-au montat într-un an

În anii ’80, Nicolae Ceaușescu și-a dat seama că în România șantierele se înmulțesc de la o zi la alta. Astfel, era nevoie de mașinării din ce în ce mai performante, dar și de alte soluții optime.

Primele camioane gigant în România au apărut la ordinul lui Nicolae Ceaușescu

Și se pare că fostul mare dictator s-a gândit că totul poate fi făcut în România. Astfel, acesta a dat ordin inginerilor constructori de la acea vreme ca să întocmească planurile pentru fabricare unor camioane gigant.

Iar lucrurile au mers mai bine probabil decât s-ar fi așteptat oricine. După aproape 10 ani de cercetări, dar și proiecte, în România a apărut camionul botezat DAC 120 DE. Acesta putea transporta o încărcătură de până la 20 de tone.

Doar basculanta goală realizată la acea vreme cântărea 90 de tone. Aceasta a fost proiectată la ICPAT Brașov, după modelul american Lectra Haul, și construită la uzina mecanică Mârşa Sibiu. Iar planul lui Nicolae Ceaușescu era doar la început.

Mai exact, în scurt timp, camioanele au reușit să obțină titlul de cele mai puternice mijloace de transport construite vreodată în sud-estul Europei. Astfel, acestea au devenit cunoscute și apreciate la nivel internațional.

Li se mai spunea și ”camioanele gigant”, iar o mulțime de țări au devenit interesate de ele. Menționăm că aceste camioane aveau amplasate în roţile de pe puntea spate două motoare electrice care dezvoltau 520 de cai putere fiecare.

În același timp, motoarele îi permiteau camionului DAC 120 DE să ruleze cu 70 km/oră gol. Când avea încărcătură însă, acesta putea atinge 55 km/oră. Și se pare că toți constructorii implicați au luat în calcul mai multe detalii.

DAC 120 DE

Astfel, DAC 120 DE beneficia de servodirecție. Iar această dotare era într-adevăr o noutate a vremii. În același timp, camionul mai avea și o servofrâna hidraulică, dar și aer condiționat. DAC 120 DE mai avea de asemenea și două rezervoare imense. În acestea încăpeau câte 1.600 de litri de combustibil.

Camionul era echipat cu anvelope franțuzești marca Michelin ce costau în jur de 10.000 de dolari bucata. Totodată, diametrul roților era de 3,2 metri. Iar pneurile erau unele cu adevărat speciale.

„Erau pneuri speciale, fără cameră, care trebuiau să țină cel puțin unul-doi ani de rulaj pe drumuri de carieră. Un astfel de cauciuc n-avea voie să se spargă decât dacă vreun buldoexcavator intra accidental cu cupa în el”, a explicat Adrian Novac, unul dintre proiectanți.

La ordinul lui Nicoale Ceaușescu au fost fabricate 16 camioane DAC 120 DE. 11 dintre ele au fost utilizate în România, iar alte cinci au ajuns în Australia, la mina „Mc Caimy Monster Pilbara”. Și se pare că statul australian a plătit o sumă uriașă pentru ele.

Mai exact, la acea vreme s-a plătit suma de 1,5 milioane de dolari pentru respectivele DAC 120 DE. Și se pare că toate camioanele și-au meritat fiecare bănuț. Acestea umpleau două garnituri de tren de câte 200 de vagoane, fiecare vagon având 100 tone în doar 24 de ore.

„Maşinile s-au dus bucăţi şi au fost remontate la faţa locului, în condiţii de atelier de mină, nu de uzină. Reasamblarea celor cinci camioane a durat un an, între ’88 şi ’89″. Până în 1992, o echipă formată din trei români a asigurat în permanenţă mentenenţa DAC-urilor 120 DE”, a adăugat Novac.

Menționăm faptul că la acel moment, prețul pentru un astfel de camion era de 300.000 de dolari. Iar suma respectivă era de trei ori mai mică decât alte produse similare fabricate în Statele Unite ale Americii sau în Occident.

Unde mai există DAC 120 DE

Mai există în prezent un astfel de camion însă? Timpul a trecut, iar după ce Nicolae Ceaușescu a fost îndepărtat de la putere, multe dintre planurile sale au fost lăsate în urmă.

Zvonurile spun că ultimele camioane DAC 120 DE ar mai putea să există în Apuseni, la mina de cupru Roşia Poieni. Aceasta se află la 90 km nord-vest de Alba Iulia. În același timp, conform estimărilor, din primul lot ar fi rămas doar trei camioane, sau chiar mai puțin de atât.

Adrian Novac, unul dintre proiectanți, povestea la un moment dat că la revizia din 2003 un singur camion era folosit. De cealaltă parte, alte două erau la reparat la acel moment.

Care este reacția ta?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow