Compania de stat care și-a mărit salariile fără acordul ministerului. Politrucii din conducere, doar cu rol decorativ
Anul trecut, o companie de stat din subordinea Ministerului Transporturilor a majorat salariile angajaților fără aprobarea conducerii
:format(jpeg):quality(80)/wp-content/uploads/2025/06/salarii-majorate-companie-de-stat.jpg?#)
În vara anului trecut, salariile angajaților societății GEI Palat CFR, companie cu capital de stat aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, au fost majorate după o negociere directă cu directorul general al companiei. Informația apare într-un recent raport al Curții de Conturi asupra activității companiei în perioada 2022-2024, care arată că majorarea a fost făcută fără aprobarea Consiliului de Administrație al companiei, adică reprezentanții statului român. FANATIK a scris despre această companie, arătând că în acea perioadă societatea era condusă de un fost angajat SRI, iar în CA-ul companiei primiseră câte-o sinecură mai mulți politruci PSD.
Salarii majorate nelegal într-o companie de stat
Potrivit raportului Curții de Conturi, în luna august a anului trecut, salariile în cadrul companiei de stat au fost majorate printr-un act adițional, semnat doar de directorul general, dar nu și de către Consiliul de Administrație, adică reprezentanții statului în cadrul companiei.
„Începând cu data de 08.08.2024, la nivelul S.C. ,,Grup Exploatare şi Întreținere Palat C.F.R.” S.A. au fost acordate drepturi de natură salarială majorate în baza Actului adițional nr. 5 la Contractul colectiv de muncă pentru perioada 2022-2024, semnat doar de directorul general al societății şi înregistrat la ITM sub nr. 6/08.08.2024, fără a avea aprobarea Consiliului de Administrație pentru forma finală a acestuia”, se arată în raportul Curții.
Potrivit raportului citat, statutul companiei precizează clar că CA-ul are rolul de „a aproba proiectul contractului colectiv de muncă” și că directorul general negociază acest contract colectiv de muncă „în limita mandatului dat de Consiliul de Administrație”. Auditorii Curții de Conturi notează că au identificat discrepanțe mari între noul contract de muncă negociat de director și înregistrat la ITM și proiectul pe bază căruia a fost mandatat acesta să negocieze, mai exact au fost eliminate gradele profesionale, iar de la un număr de 28 de clase de salarizare s-a ajuns la un număr de 30 clase.
Există o decizie a CA-ului societății GEI Palat CFR din 20 iunie prin care conducerea companiei aprobă proiectul de act adițional la CCM, iar directorul general este mandatat pentru negociere și semnarea acestui act adițional. „Se reține faptul că, deşi în statutul societății este menționat că, directorul ,,negociază contractul colectiv de muncă în limita mandatului dat de Consiliul de administrație”, prin Hotărârea CA nr. 313/20.06.2024 nu a fost precizat clar în ce constă ,,limita mandatului””, se mai arată în raportul Curții de Conturi.
Din raportul Curții rezultă nu doar că directorul general al societății a negociat și semnat un alt contract, dar administratorii nu au mai ajuns să aprobe forma finală a noului contract colectiv asta deși obligația apare în contractele de mandat, dar nu și în statul societății. De asemenea, din partea salariaților, noul contract a fost semnat de o serie de reprezentanți (auditor intern, persoana care acordă viza de control financiar preventiv), „deși contravine sarcinilor acestora”.
În concluzie, reprezentanții intereselor statului în cadrul societății, adică administratorii din CA, nu au stabilit limitele în care directorul general putea să negocieze cu angajații și nici nu au aprobat la final majorările negociate (obligație care era în contractul de administrator încheiat cu Ministerul, dar care nu apare și în statutul societății).
Rol decorativ pentru politrucii din conducerea companiei
În luna februarie a anului 2024, FANATIK a scris despre conducerea acestei companii, notând că ea era condusă de către Petre Ungureanu (începând cu mai 2022), care fusese angajat în 2017 în funcția de consilier al directorului general direct după o carieră de 20 de ani la SRI. Mai mult, în afara de președintele CA-ului, care era un pensionar din Ministerul Transporturilor, toți ceilalți patru administratori erau membri PSD cu multe sinecuri în CV-uri.
La începutul acestui an, FANATIK a scris din nou despre schimbările din fruntea GEI Palat CFR, arătând că printre noii administratori se număra și fostul purtător de cuvânt al Guvernului Dăncilă, plus un nume surpriză, cu legături politice vechi. (Dintre cei patru administratori membri PSD rămăsese în funcție doar unul).
Raportul Curții de Conturi s-a uitat însă și la administratorii societății de stat, notând că nu au fost respectate prevederile legale privind selecția și numirea membrilor Consiliului de Administrație. Documentul menționează că timp de 35 de luni în conducerea societății au fost numiți doar administratori provizorii, fără a derula un proces de selecție și numire.
„Timp de 35 de luni, numirea membrilor Consiliului de administrație, s-a realizat doar în baza prevederilor art. 64^1 alin (5) din OUG nr. 109/2011, respectiv au fost desemnate persoane pentru mandate provizorii (4 luni cu posibilitatea prelungirii cu încă 2 luni), în condițiile în care, această procedură este prevăzută pentru a acoperi temporar vacanța posturilor până la finalizarea procedurii de selecţie”, se mai arată în raportul Curții.
Același document arată că în perioada verificată la conducerea companiei de stat au fost numiți 3 directori generali, toți trei numiți provizoriu. Curtea de Conturi subliniază că numirile au fost făcute „fără o procedură de selecție, „provizoriu””, prin „contracte de mandat, încheiate pentru perioade de 4 luni, prelungite cu acte adiționale”.
Mai mult, deși durata maximă a unui astfel de contract este de doar 5 luni potrivit legii, unul dintre cei trei directori a stat în funcție astfel nu mai puțin de 29 de luni. În plus, aceste contracte de mandat nu aveau stabilite instrumente de evaluare sau indicatori de performanță. Altfel spus, directorul însărcinat cu negocierea salariilor nu avea stabilit niciun indicator de performanță, și era numit provizoriu în funcție.
„Deși Legea nr. 187/2023 de modificare a OUG nr. 109/2011 a prevăzut că durata administratorului provizoriu este de maxim 5 luni, s-a constatat că durata provizoratului pentru directorul general s-a menținut, pentru o perioadă mult mai mare, de câte 4 luni, 29 luni, respectiv 2 luni pentru cei 3 Directori generali, prin încheierea succesivă a Contactelor de mandat provizorii, fără a se demonstra caracterul de situație excepțională, prevăzut de lege.
De asemenea, în Contractele de mandat analizate nu au fost stabiliți indicatori de performanță financiari şi nefinanciari, pentru derularea activității, instrumente de evaluare a performanței acesteia”, se mai arată în raportul Curții de Conturi.
Care este reacția ta?






