Cum se rezolvau subiectele la limba și literatura română, la Bacalaureat 2025. Surprize uriașe: „Nu cred că a mai fost în ultimii zece ani”

Profesorii sunt de părere că, anul acesta, la Bacalaureat, elevii de clasa a XII-a au avut parte de un subiect cu totul neașteptat, ceea ce i-a pus pe mulți în dificultate

Jun 10, 2025 - 16:00
 0  0
Cum se rezolvau subiectele la limba și literatura română, la Bacalaureat 2025. Surprize uriașe: „Nu cred că a mai fost în ultimii zece ani”

Profesorii de limba română sunt de părere că anul acesta, la examenul de Bacalaureat, la proba de limba română deși subiectele, în mare, nu au fost deosebit de dificile, ultimul punct a fost o adevărată surpriză atât pentru elevii de la real, cât și pentru cei de la profilul uman.

Subiectul III, subiect surpriză pentru elevi

Profesorii de limba română consultați de FANATIK au precizat că majoritatea elevilor s-au așteptat la cu totul alt subiect la SIII, adică la eseul de final. Mai exact, cei mai mulți elevi se așteptau să aibă de făcut o caracterizare (pentru uman) sau pe temă și viziune (real), însă cerința a fost cu totul alta. La acest subiect, elevii de la profilul real au avut de făcut caracterizarea personajului, iar cei de la uman, relația dintre două personaje din operele lui Creangă sau Slavici.

„Cred că dificultate pe care o vor întâmpina elevii va fi în legătură cu subiectul III, și asta nu din cauza autorilor, pentru că au avut niște autori foarte accesibili, Ion Creangă și Slavici sunt destul de ușori pentru clasa a XII-a.

Doar că, din păcate, din punctul meu de vedere, majoritatea elevilor de la profilul real se pregătesc pentru „temă și viziune”, iar cei de la uman, pentru caracterizare. Chiar dacă relația dintre două personaje intră în programă, cred că va fi o micuță problemă pentru ei, pentru că nu cred că se așteptau neapărat să abordeze cei de la real caracterizarea personajului, iar cei la de uman, relația dintre personaje. Dar, dacă ei au citit textele, care sunt scurte și accesibile, au învățat viziunea și caracterizarea, putea să facă și acest subiect bine”, a declarat, pentru FANATIK, profesoara de limba română, Mihaela Ignat.

Și profesoara Florentina Sultana este de părere că aici a fost marea surpriză de la subiectele din acest an și subliniază că aceste subiecte nu au mai picat în ultimii zece ani. Dascălul spune că astfel, pentru elevii care nu au cunoscut bine textele și nici nu au citit cerințele cu atenție, este posibil să existe greșeli în compunerea acestui eseu.

„Spre deosebire de anii trecuți, la subiectul al III-lea, cei de la real au avut caracterizare, ceea ce nu cred că a mai fost în ultimii zece ani, iar la uman a fost relația între două personaje. Nu știu câți dintre absolvenții clasei a XII-a s-au așteptat la acest lucru. Copiii pe care i-am pregătit eu nu s-au așteptat la acest lucru deloc. Cei de la real se așteptau la temă și viziune, iar la uman la caracterizare. Cum a fost și recent în similare. Cei care nu au învățat temeinic sunt convinsă că nu au știut ce să scrie”, a declarat, pentru FANATIK, profesoara Florentina Sultana.

Mai mult, aceasta este de părere că este posibil ca mulți elevi să greșească la structura acestui eseu, unde, în barem, li se cerea elevilor să comenteze două secvențe.

„Structura este evidentă, dar dacă sunt elevi care, să spunem, au avut de ales între a învăța temă și viziune și caracterizare, și învățau doar eseul de la viziune, acel eseu nu include și partea despre caracterizarea personajului. Atunci există riscul ca unii să nu știe ce să scrie la statutul personajului, trăsătura. Nu știu câți au scris aceeași trăsătură pentru ambele secvențe. Am înțeles că mulți au mers pe două trăsături distincte, într-un episod au marcat o trăsătură, în alt episod au marcat altă trăsătură, pentru că lor le cerea să analizeze două episoade – ceea ce nu este corect”, a mai declarat profesoara de limba română.

Restul subiectelor, de dificultate medie

Profesoara Mihaela Ignat este de părere că restul subiectelor nu trebuie să le fi ridicat dificultăți semnificative elevilor, mai ales celor care lucrează multe astfel de teste.

„Pe partea de subiectul II, indicațiile autorului, dăscăliile, cum vreți să le numiți, textul a fost foarte ofertant, aveau de unde să dea exemple. Foarte important a fost să nu uite să spună ce înseamnă, ce arată și fiecare exemplu din text, să pună accent pe faptul că rolul dăscăliilor este să-i ajute pe cititori să înțeleagă textul și pe actor să joace mai bine, era important de subliniat lucrul acesta.

Subiectul B, la fel, mi s-a părut abordabil și unde putea face referire la foarte multe exemple din realitatea cotidiană, sau exemple culturale, pentru că acum se discută mult cât de mult contează înfățișarea pentru succesul unei persoane. Iar subiectele de la S1, pentru cine lucrează subiectele de la Bac și face testele de antrenament, cumva intră într-o rutină și știu să abordeze astfel de subiecte. Trebuie să rămână atenți la text, să-l citească cu atenție și să-l înțeleagă pentru a răspunde bine.

Nu au fost subiecte cu o dificultate ridicată, singura problemă a fost la S3, pentru că nu cred că se așteptau să cadă particularitățile unui personaj și relația dintre două personaje. Trebuiau să știe să se adapteze la cerință, chiar dacă aceste subiecte nu prea se abordează. Era foarte important să citească cerința, pentru că dedesubt le-au dat acele elemente pe care ei trebuie să le urmărească, trăsătura, elemente de limbaj. Citind cu atenție cerința și având baza era ușor de rezolvat”, a mai declarat, pentru FANATIK, profesoara Mihaela Ignat.

La fel, profesoara Florentina Sultana este de părere că doar subiectul I.B, unde elevii trebuiau să scrie un eseu privind importanță înfățișării pentru succesul unei persoane, ar fi putut să le pună unele probleme.

„În afară de Subiectul III cred că subiectele au fost în mare accesibile, ele au fost aceleași, după același model. Să mai existe ceva probleme la textul argumentativ, care a fost mai complex, nu știu câți au găsit un exemplu cultural, s-au câți s-au reportat la experiența personală. Să faci un text despre înfățișare și cum poate ea să influențeze nu este chiar atât de ușor”, a mai declarat profesoara, pentru FANATIK.

Care este reacția ta?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow