De ce nu recomandă economiștii ca România să încheie un nou acord cu FMI. „Aici ar putea fi cheia”

Consecințele unui eventual sprijin din partea Fondului Monetar Internațional (FMI). Ce spun economiștii despre acest scenariu

May 23, 2025 - 10:30
 0  1
De ce nu recomandă economiștii ca România să încheie un nou acord cu FMI. „Aici ar putea fi cheia”

România ar putea să apeleze la FMI, dacă viitorul guvern nu va reuși să rezolve problemele uriașe cu care se confruntă economia. Experții cred însă că soluția FMI nu ar fi în niciun caz cea mai bună, însă există și voci care susțin contrariul.

Fostul președinte al României, Traian Băsescu, consideră că România a ajuns în situația în care este obligată să ceară sprijinul Fondului Monetar Internațional (FMI). Fostul șef al statului a făcut această afirmație în cadrul unui interviu acordat pentru Pro TV.

„Părerea mea este că în această situație, Guvernul trebuie să facă acord cu Fondul Monetar Internațional. Și pot să explic și de ce. Avem un program cu Comisia Europeană. Atunci când ai un program cu Comisia Europeană, Fondul nu-ți impune alt program. Rămâi pe programul pe care l-ai convenit cu Comisia Europeană”, a spus Băsescu, potrivit sursei citate.

Criza economică pândește România

Cu toate acestea, economiștii contactați de FANATIK sunt de altă părere. România are experiența colaborării cu FMI, iar ultima dată când a apelat la un acord cu reprezentanții Fondului au fost luate măsuri dureroase pentru populație și problematice pentru economie. În 2010, în plină criză, Guvernul Boc contacta un credit de de 20 de miliarde de euro de la FMI, iar în paralel s-a trecut, printre altele, la creșterea TVA și la tăierea unor salarii și pensii.

Economiștii au reacționat diferit. Au existat numeroase voci care au susținut în acel moment că acordul cu FMI și austeritatea severă impusă ar fi condamnat economia României la o contracție și mai severă și ar fi provocat o serie de falimente, mai ales în rândul companiilor mici și mijlocii, iar creșterea economică ar fi fost compromisă pentru cel puțin alți doi ani. La polul opus, alți experți susțin că România ar fi riscat să o ia pe urmele Greciei, într-un moment în care nu mai găsea finanțare pe piețele externe.

Ce ar însemna (re)venirea FMI

Discuția referitoare la FMI a fost repusă din nou pe tapet încă de acum un an și jumătate, iar de atunci a fost periodic adusă în atenția opiniei publice.

Analistul economic Adrian Negrescu și profesorul Liviu Deceanu, de la UBB Cluj, explică ce ar însemna revenirea FMI după episodul dureros din 2010 și ce beneficii ar aduce economiei, în situația actuală, dar și care ar putea fi neajunsurile unui nou acord cu această organizație internațională.

Discuția pornește de la realitatea că România este înscrisă în Procedura aplicabilă Deficitelor Excesive (PDE) a Consiliului European încă de acum cinci ani, în condițiile depășirii, în anul 2019, după ce a depășit deficitul bugetar agreat de Bruxelles de 3% din PIB. De atunci, însă, în loc ca România să revină la un deficit bugetar care să se încadreze în limitele stabilite, situația a scăpat de sub control. Astfel, în 2024 România a avut deficit record – 9,3%, ceea ce a demonstrat eșecul politicilor economice ale guvernelor care s-au succedat începând cu 2019, dar cu precădere pe cel al Guvernului Ciolacu.

Chiar și așa, România a beneficiat de înțelegerea Consiliului European, care a decis să accepte, la începutul acestui an, planul bugetar-structural prezentat de partea română prin care aceasta își lua angajamentul de a reveni în limitele impuse, solicitând pentru aceasta prelungirea perioadei de ajustare bugetară de la 5 la 7 ani.

La ultimele discuții cu FMI, Fondul a recomandat adoptarea unor măsuri fiscale speciale- impozitarea progresivă, impozitul pe cifra de afaceri și eliminarea privilegiilor fiscale pentru anumite categorii, dar și îmbunătățirea eficienței colectării veniturilor. Primele două ar fi problematice, pentru că ar aduce creșteri de impozite și ar sufoca economia.

Unde va fi „mingea”

„Nu sunt convins că ar trebui să apelăm la FMI. De fapt, eu cred că situația se poate rezolva și fără FMI. Este nevoie însă de reforme, exact ce s-a evitat în ultimii ani și este nevoie de reducerea unor cheltuieli care nu sunt necesare. Soluții încă există, dar mingea va fi la viitorul guvern. Însă timpul se scurge, iar măsurile ar trebui luate cât mai repede”, a spus, pentru FANATIK, Liviu Deceanu.

Și analistul economic Adrian Negrescu consideră că România s-ar putea descurca fără FMI. De viitorul guvern vor depinde multe, dar și de felul în care vor decurge negocierile cu Bruxelles-ul.

„Dacă vom reuși, de exemplu, să schimbăm acel plan de eșalonare al deficitului public în următorii șapte ani, în sensul menținerii unui deficit destul de ridicat în acest an de 7,5% cum a anunțat Nicușor Dan, prezența FMI în România nu va fi necesară. De ce? Pentru că statul se va salva în acest an din inflație, din creșterile de prețuri care urmează în numai puțin de trei valuri”, a spus Adrian Negrescu, pentru FANATIK.

Următoarele trei valuri de inflație vor goli și mai tare buzunarele populației și vor băga în corzi firmele, dar vor ajuta pușculița goală a statului.

„Primul val îl simțim deja pe fondul de reducerii cursului monedei naționale. Un al doilea va fi generat de creșterea prețului la energie, iar un al treilea de creșterea prețului la gaze, odată cu iminenta liberalizare și a pieței gazelor. Deci ar putea ca statul să se salveze beneficiind de inflație și din scăderea cheltuielilor publice. Nicușor Dan a anunțat deja o mutare a aproape 30 de miliarde de lei din zonele unde se cheltuia foarte mult către acoperirea deficitului bugetar, iar dacă se va face asta putem respira”, a mai adăugat Adrian Negrescu.

Miza cea mare

Următoarele săptămâni vor fi esențiale în acest sens. În funcție de felul în care va reacționa noul guvern la provocările momentului, exista posibilitatea ca situația economică să se îmbunătățească. Desigur, nu există însă niciun fel de garanții.

„FMI rămâne un colac de salvare pentru România, un colac de care am putea avea nevoie dacă, într-adevăr, miniștrii din viitorul cabinet nu vor face ceea ce trebuie. Totul ține de credibilitatea României în momentul acesta, de fapt. Miza importantă a următoarelor săptămâni e formarea unui nou guvern. Dar nici asta nu ajunge. E nevoie de creionarea unui program de guvernare realist și începerea reformelor. Aici ar putea fi cheia, din punctul meu de vedere, pentru a oferi României o gură de oxigen, din punct de vedere investițional, care să ne salveze de alternativa oferită de FMI.

Dacă toate lucrurile merg bine în perioada următoare, inclusiv pe scena politică, și vom avea un program de guvernare realist pus în practică prin scădere de cheltuieli publice, asta înseamnă că și România se va împrumuta mai ieftin. Pentru că avem în continuare nevoie de finanțare, iar asta trebuie să fie cât mai ieftină”, a mai spus Negrescu.

Despre măsuri ferme vorbește și Liviu Deceanu, care atrage atenția că acestea trebuie să fie graduale, pentru a nu pune la pământ o economie deja vlăguită.

„Scăderea cheltuielilor inutile se impune, însă trebuie făcută cu mult cap. De ce spun asta? E de evitat excesul de zel, nu trebuie tăiați banii destinați investițiilor. Mai bine se insistă pe măsuri precum reducerea cheltuielilor care nu sunt absolut obligatorii și pe o creștere a gradului de colectare la bugetul de stat decât să se treacă la măsuri fiscale dure, la creșteri de taxe ce ar sugruma economia. E de dorit să se evite pe cât posibil creșterea TVA și a altor taxe, altfel putem să avem exact efectele contrare”, a mai spus Liviu Deceanu, pentru FANATIK.

Care este reacția ta?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow