Decizia SGR așteptată de milioane de români. Comercianții solicită introducerea garanției de 0.5 lei și pentru aceste PET-uri

Comercianții solicită extinderea sistemului de garanție-returnare pentru aceste PET-uri. Mulți români așteptau această veste.

May 11, 2025 - 11:30
 0  1
Decizia SGR așteptată de milioane de români. Comercianții solicită introducerea garanției de 0.5 lei și pentru aceste PET-uri

De când a fost implementat sistemul de garanție SGR, românii au început să recicleze PET-urile și, în același timp, au exprimat nemulțumiri că nu toate ambalajele beneficiază de această opțiune. Cu toate acestea, există șanse ca acest lucru să se schimbe.

Veste bună pentru români. O nouă categorie de PET-uri ar putea avea garanție

Vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii (ANCMM), Feliciu Paraschiv, a declarat că PET-urile de spirt, apă distilată și ambalajele de 5 litri ar trebui incluse urgent în Sistemul Garanție-Returnare (SGR) pentru a îmbunătăți eficiența acestuia.

De când a fost introdus sistemul, românii au reciclat o cantitate impresionantă de PET-uri. „Recunosc că la început ne-am opus un pic sistemului, pentru că ştiam că o să vină ceva foarte greu, dar ne-am obişnuit şi cred că nu se mai poate fără. Cred că nu mai există comerciant serios şi cu planuri de viitor care să refuze să se integreze sau care nu vrea să participe la sistem, motiv pentru care noi chiar ne gândeam la ultimele discuţii care le-am avut în cadrul asociaţiei, la ce am putea face să îmbunătăţim funcţionarea sistemului.

Am tras concluzia că ar trebui introducerea de urgenţă a PET-urilor de spirt, apă distilată, care sunt ambalaje curate şi nu înţelegem de ce nu sunt în sistem. Cred că se poate face asta printr-un Ordin de ministru, foarte simplu, lăsând o perioadă de graţie.  Apoi, n-am înţeles de ce ambalajele de 5 litri sunt lăsate la voia întâmplării. Poate ar trebui să găsim o variantă la colectarea manuală să fie primite” a dezvăluit Feliciu Paraschiv la conferința „SGR în România”, conform agerpes.ro.

Cum s-ar putea îmbunătăți sistemul

Paraschiv a subliniat că una dintre îmbunătățirile necesare pentru sistemul SGR ar fi legate de frecvența colectării. El a explicat că există încercări de a implementa un sistem automat care să permită colectorilor să vină direct la supermarketuri și să ridice sacii cu ambalaje, însă nu reușește întotdeauna să se sincronizeze corect cu cerințele comercianților.

Când vine vorba de sistemul de garanție pentru PET-uri, Paraschiv este de părere că retailerii își fac treaba foarte bine, atâta timp cât RetuRo este mulțumită, subliniind că cifrele indică rezultate foarte bune.

De altfel, la începutul lunii, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a comunicat planurile de a extinde Sistemul SGR Garanție-Returnare în zonele rurale, facilitând colectarea și în comunitățile de la sate.

„Aş vrea să vă spun de la început că SGR este un sistem format din trei componente. O componentă este RetuRo, unde RetuRo face o treabă şi primeşte nişte bani. Pentru asta e plătit. A doua componentă sunt producătorii care plătesc pentru acest sistem, iar dacă sistemul n-ar fi existat ar fi plătit şi mai mult.

Şi a treia componentă sunt retailerii care acum un an şi jumătate n-aveau nicio treabă, care n-aveau nicio obligaţie şi acum trebuie să facă toată treaba fără să fie plătiţi. Şi când spun ‘fără să fie plătiţi’ mă refer la faptul că handling-ul pe care îl ştim toată lumea, e o taxă care trebuie să acopere doar costurile. Adică noi trebuie să efectuăm o operaţiune benevolă fără niciun fel de profit… Dacă RetuRo e mulţumit şi cifrele sunt foarte bune, înseamnă că noi ne facem treaba foarte bine”, a completat Feliciu Paraschiv.

Care este reacția ta?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow