România și Bulgaria pregătesc un proiect uriaș peste Dunăre între Giurgiu și Ruse. Ce se întâmplă cu Podul Prieteniei

România pregătește construcția unui al treilea pod peste Dunăre între Giurgiu și Ruse. Cât va costa și când ar putea fi gata noul proiect.

Jul 11, 2025 - 11:00
 0  2
România și Bulgaria pregătesc un proiect uriaș peste Dunăre între Giurgiu și Ruse. Ce se întâmplă cu Podul Prieteniei

România se pregătește să construiască un al treilea pod peste Dunăre, care va lega țara de Bulgaria pe ruta Giurgiu-Ruse. Noul pod ar putea fi gata în jurul anului 2030, la aproape opt decenii de la inaugurarea „bătrânului” Pod al Prieteniei.

Podul Prieteniei ar putea deveni istorie. România și Bulgaria, proiect comun de peste 60 milioane de lei

Contractul pentru proiectarea podului este estimat la peste 60 de milioane de lei, sumă asigurată prin CEF 2 (Mecanismul pentru Interconectarea Europei), și se află în prezent în faza de licitație publică. Pentru realizarea studiului de fezabilitate au fost depuse 11 oferte, iar acesta trebuie finalizat în maximum 23 de luni.

Studiul de fezabilitate va stabili amplasamentul viitorului pod Giurgiu–Ruse 2, tipul de pod (doar rutier sau rutier și feroviar), precum și valoarea estimată a construcției. Nevoile actuale ale transportului între cele două țări vor contribui semnificativ la decizia finală.

Se va construi un nou pod peste Dunăre, între Giurgiu și Bulgaria

„Prin construcția acestui nou pod se urmărește creșterea eficienței tehnico-economice a rețelei de transport dintre România și Bulgaria, dar și pe axa europeană Nord–Sud, în noul context geopolitic”, informa Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR).

Actualul pod rutier și feroviar Giurgiu Ruse a fost construit între anii 1952-1954, în perioada regimului comunism. Pentru construcția sa, începută în primăvara anului 1952, au fost puși la treabă muncitori și deținuți politici de pe ambele maluri ale Dunării.

Peste 1.000 dintre oamenii care lucrau la Podul Prieteniei, din ambele țări, proveneau din lagăre de muncă pentru deținuți. Condițiile de muncă erau extrem de dure, iar comunicarea între muncitorii români și bulgari era strict interzisă, conform Adevărul.ro.

Mărturia unui muncitor bulgar din anii ’50: „Nu aveam voie să vorbim cu niciun român”

„Nu ne era permis să vorbim cu niciun român şi eram separaţi de ei de gărzile bulgare care stăteau în faţa noastră, în timp ce trupele române erau poziţionate de cealaltă parte, pentru a-i preveni pe muncitori să vorbească.

Mai ciudat era că nici soldaţii români şi bulgari nu aveau permisiunea să comunice. Păstrau distanţa unii de ceilalţi. Totuşi, unii dintre muncitorii bulgari care mai veniseră în România şi cunoşteau limba strigau către români, întrebându-i de preţul unor bunuri din România”, povestea un fost muncitor bulgar, conform unei note din 1955, păstrată în arhivele CIA.

Podul Prieteniei, inaugurat în 1954

Podul Prieteniei a fost inaugurat în vara anului 1954 și a fost considerat unul dintre obiectivele importante realizate în primii ani de comunism. La 22 iunie 1954, în primul tren care a trecut peste fluviu şi a intrat din Bulgaria în România se afla premierul Valko Chervenkov, secretarul general al Partidului Comunist Bulgar, întâmpinat pe malul românesc de Gheorghe Gheorghiu Dej.

În prezent, două poduri rutiere și feroviare peste Dunăre conectează infrastructura României și Bulgariei. Al doilea pod, numit „Noua Europă”, a fost construit în perioada 2007–2013 între localitățile Calafat (România) și Vidin (Bulgaria), și a costat peste 200 de milioane de euro.

Care este reacția ta?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow