Se construiesc cele mai lungi tuneluri din România. Vor fi peste cel de pe Transfăgărășan, vor avea două benzi pe sens, iar timpul pe drum pentru șoferi se va reduce considerabil
România își dezvoltă infrastructura rutieră, având în prezent zeci de tuneluri de autostradă aflate deja în construcție. Șoferii vor sta mult mai puțin în trafic.
:format(jpeg):quality(80)/wp-content/uploads/2025/05/tuneluri-autostrada.jpeg?#)
Tunelul Capra–Bâlea, construit pe Transfăgărășan în anii ’70, a fost timp de cinci decenii cel mai lung tunel rutier din România, cu o lungime de 884 de metri. În următorii ani însă, acest record va fi depășit de mai multe tuneluri aflate acum în construcție, pe tronsoane de autostradă din vestul și centrul țării.
Tunelul Meseș, cel mai lung construit vreodată în România
Noile tuneluri vor avea câte două benzi pe sens și vor fi de două-trei ori mai lungi, iar vestea bună pentru șoferi este că timpul petrecut în trafic va fi mult mai mic. Transfăgărășanul, cunoscut pentru peisajele spectaculoase, este mai degrabă o atracție turistică decât o cale practică de transport. Este deschis doar în sezonul cald și poate fi blocat imediat dacă au loc accidente sau alunecări de teren.
Primul tunel care va doborî recordul este Tunelul Meseș, parte a Autostrăzii Transilvania (A3), între localitățile Poarta Sălajului și Nușfalău. Cu o lungime de 2,89 kilometri, va fi cel mai lung tunel construit vreodată în România. Proiectul este derulat de o firmă turcească, Makyol, iar contractul a fost semnat în noiembrie 2024. Lucrările sunt finanțate prin Programul Transport și presupun 18 luni de proiectare și 60 de execuție.
„Pe traseul acestui sector al Autostrăzii A3 vor fi construite inclusiv 65 de viaducte, poduri și pasaje, în lungime totală de aproximativ 13 kilometri”, declara pe atunci ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Tunelurile de pe Autostrada A1 Lugoj-Deva trebuie finalizate până în 2026
Tunelul va traversa Munții Meseș și va avea două galerii paralele, fiecare cu câte două benzi de circulație. Va fi construit pentru o viteză maximă de 120 km/h, cu o pantă ușoară de 1,03 la mie. Proiectul inițial prevedea un debleu adânc, dar s-a optat pentru tunel pentru a limita impactul asupra mediului și dificultățile în teren instabil. Pe Autostrada A1 Lugoj–Deva, lucrările la tunelurile dintre Margina și Holdea au început în februarie 2025. Acestea au o lungime totală de 2,1 kilometri și trebuie finalizate până în 2026.
„La forarea tunelului 1, se va lucra pe o lungime de 75 centimetri sau maximum un metru. Lucrările se vor face la adăpostul unor «umbrele de țevi» înclinate, lungi de 15 metri, cu o suprapunere de patru metri. După fiecare etapă de forare, se montează plase, se introduc ancore și se injectează beton special, sub presiune”, preciza Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.
Inițial, în planurile făcute în anii 2000, acest tronson prevedea doar un tunel de 450 de metri. După intervențiile organizațiilor ecologiste, planul a fost modificat și extins. Acum sunt prevăzute două tuneluri, trei ecoducte, un viaduct nou și prelungirea altuia deja existent. Costul este estimat la aproximativ 50 milioane de euro pe kilometru, conform Adevărul.ro.
O altă lucrare de amploare are loc pe Autostrada Sibiu–Pitești. Pe Secțiunea 3, între Cornetu și Tigveni, va fi construit Tunelul Poiana, cu o lungime de 1,78 kilometri. Acesta va fi realizat cu ajutorul a două utilaje TBM („cârtițe mecanice”) care vor săpa și, în același timp, vor monta segmente de beton pentru întărire. Tunelul va avea două galerii, cu câte două benzi fiecare. Valoarea lucrărilor este de 5,3 miliarde de lei, iar termenul de finalizare este 2027.
Tot pe această autostradă, pe Secțiunea 4, între Curtea de Argeș și Tigveni, se află în construcție Tunelul Momaia. Acesta are o lungime de 1,35 kilometri și este primul tunel rutier forat complet pe o autostradă românească. Lucrările sunt avansate și se estimează că va fi gata în 2026. Secțiunea mai are și 12 poduri, pasaje și viaducte, cel mai lung fiind de 630 de metri. Bugetul total depășește 1,6 miliarde de lei.
Peste 20 de tuneluri în Carpații Orientali
Autostrada Unirii (A8), care va lega Transilvania de Moldova, va avea peste 20 de tuneluri. În martie 2025 a fost atribuit contractul pentru tronsonul Ditrău–Grințieș, cu o lungime de aproape 38 de kilometri. Aici vor fi construite 19 tuneluri și 63 de pasaje, reprezentând 57% din lungimea totală a sectorului. Proiectul este estimat la 6,14 miliarde de lei, cu o durată de realizare de 54 de luni.
„Noul lot de autostradă, finanțat prin Programul Transport 2021-2027, în valoare de 6,14 miliarde de lei (fără TVA), trebuie finalizat în 54 de luni, dintre care 14 luni sunt alocate pentru proiectare și 40 de luni pentru execuția lucrărilor. Pe traseu vor fi construite inclusiv 63 de pasaje și 19 tuneluri, structuri a căror lungime însumată reprezintă 57 la sută din lungimea întregului lot”, a anunțat, în 20 martie, Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor.
Un alt contract semnat în martie este cel pentru Lotul 1C, între Sărățeni și Joseni. Traseul are 32 de kilometri și cuprinde trei tuneluri, patru polate și două ecoducte. Investiția ajunge la 4,94 miliarde de lei. Durata lucrărilor este tot de 54 de luni, cu 14 luni alocate proiectării.
Care este reacția ta?






