Adevăruri nespuse despre ambulanțele care vor circula pe drumurile României. Cum a ajuns Deltamed, firma deținută de ”cunoștința profesională” a lui Raed Arafat, furnizorul unic al IGSU în 2024. Contractele cadru se ridică la 600 de milioane de euro
Ambulanțele care circulă în România ascund adevăruri incomode. La mijloc sunt Raed Arafat, 600 de milioane de euro și un contract câștigat de firma unei „cunoștințe profesionale”
În 2016, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a inițiat prima mare licitație, de 200 de milioane de euro, pentru achiziția de ambulanțe destinate întregului sistem public de sănătate. Licitația a fost anulată înainte de atribuirea contractului după ce o firmă competitoare a sesizat că licitația era „concepută cu dedicație” pentru firma Deltamed SRL din Cluj. Firma era distribuitor exclusiv pe România pentru modelul de defibrilator din ambulanțe cerut de IGSU.
Cum a ajuns Deltamed să livreze toate ambulanțele IGSU în 2024
La acea vreme, Raed Arafat recunoștea că îl cunoaște pe patronul firmei Deltamed, Dan Vasile Gorgan. Secretarul de stat care coordonează activitatea IGSU declara că Gorgan este o „cunoștință profesională”. Dan Gorgan a transmis pentru FANATIK că relația sa cu Raed Arafat este una onestă, nu bazate pe interese contractuale. „Este o relație profesională bazată pe respect și loialitate față de instituțiile statului român, de ambele părți”.
La a doua licitație, de 282 de milioane de euro, demarată în 2017, IGSU a preferat să desemneze câștigătoare mai multe companii care apoi aveau dreptul să depună oferte de preț. În final, doar Renault și Deltamed au livrat ambulanțe de 100 de milioane de euro.
Contractele din 2017 au fost anulate în 2023 la solicitarea companiilor. Motivul anulării așa cum recunoștea Arafat într-o declarație publică a fost dorința firmelor din domeniu de a avea o licitație nouă, la prețuri actualizate. Cu toate acestea, Dan Gorgan a transmis FANATIK că „Deltamed nu a solicitat nici încheierea contractului, nici modificarea prețului”. Însă, ne este explicat că industria nu făcea față din cauza „crizei cipurilor”.
De ce a fost anulat contractul din 2017
Potrivit datelor primite de la IGSU, contractul din 2017 a fost anulat pentru că o ambulanță livrată de Deltamed ajunsese să coste 140.000 de euro în 2024, față de 70.000 de euro – prețul ofertat în 2017. IGSU a reluat procedura, în februarie 2024, cu a treia licitație. De această dată, bugetul a fost de 600 de milioane de euro.
Toate contractele au fost atribuite firmei Deltamed SRL. Și de această dată, defibrilatorul a fost ultimul obstacol în calea semnării contractului între Deltamed și IGSU. Prețul ambulanțelor B 4X4 a crescut din nou până la aproximativ 165.000 de euro cu tot cu TVA.
Deltamed are ca subcontractanți firme precum MHS Truck – controlată de Michael Schmidt, prieten al fostului președinte Klaus Iohannis – și CSR SRL, companie care i-a avut printre acționari pe jurnalistul Bogdan Chirieac și pe generalul SRI Sergiu Anton.
Primele comenzi din cadrul contractului au fost făcute chiar în preajma Crăciunului 2024. Au fost comandate aproape 600 de ambulanțe, în valoare totală de 90 de milioane de euro. Raed Arafat ne-a transmis că nu vrea să mai comenteze subiectul pentru că am primit toate informațiile de la IGSU. „Eu sunt convins că articol va fi imparțial și corect”, ne-a scris acesta într-un mesaj.
După aproape un deceniu de proceduri repetate sau anulate, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a reușit, în 2024, să finalizeze un contract de sute de milioane de euro pentru livrarea de ambulanțe doar cu firma Deltamend. Compania din Cluj este deținută de Dan Vasile Gorgan.
Reacția oficială a lui Arafat
Pe 5 aprilie 2025, în timpul unei vizite oficiale în județul Vrancea, Raed Arafat a declarat: „primele aproximativ 600 de ambulanțe vor începe să fie livrate din luna mai. Acestea vor fi distribuite către Serviciile de Ambulanță Județene și SMURD, majoritatea urmând să ajungă la Serviciile de Ambulanță”.
Arafat a făcut această declarație în prezența inspectorului general al IGSU, Dan-Paul Iamandi. În calitatea sa de secretar de stat în Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Arafat este și coordonator direct al IGSU. Conform unui răspuns oficial primit de FANATIK de la IGSU, livrările la care făcea referire secretarul de stat în MAI, sunt următoarele:
- 470 de ambulanțe tip B 4×4, în valoare de 396,38 milioane lei (TVA inclus);
- 121 de ambulanțe tip C (pentru terapie intensivă), în valoare de 147,58 milioane lei (TVA inclus).
Când s-au dat primele comenzi
Cele aproape 600 de ambulanțe care ar urma să ajungă la serviciile de specialitate și la SMURD din toată țara provin din două comenzi făcute de IGSU chiar în preajma Crăciunului de anul trecut. În Ajunul Crăciunului, IGSU semna și primele comenzi din cadrul contractelor subsecvente, comenzi de 90 de milioane de euro pentru ambulanțe 4×4 și pentru cele speciale, cu echipamente ATI, așa cum reiese din datele publicate în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).
„Toate ambulanțele sunt în proces de producție și vor fi livrate conform graficului transmis autorității contractante”, ne-a precizat conducerea IGSU.
Beneficiarul contractelor era firma Deltamed din județul Cluj, deținută de Dan Vasile Gorgan.
Licitația din 2024. Buget de 600 de milioane de euro la noua licitație
La rândul lor, comenzile de Crăciun sunt, de fapt, contracte subsecvent semnate în cadrul a trei licitații cadru câștigate în noiembrie 2024 de Deltamed. Contractele de la sfârșitul anului 2024 au fost încheiate în cadrul unor licitații de oferte lansate în februarie 2024 de către IGSU. Valoare totală estimată a ambulanțelor de care avea nevoie IGSU se ridica la 600 de milioane de euro, sumă împărțită pe trei contracte-cadru corespunzătoare unor tipuri diferite de ambulanțe.
„Deltamed câștigă contracte datorită soluțiilor pe care le oferă, prețurilor competitive cu care participă la licitații, soluțiilor inovative și livrării la standardul de calitate prevăzut în specificații, în termenele stabilite sau chiar mai devreme de deadline-ul final. De cele mai multe ori Deltamed a câștigat licitațiile prin ofertarea celor mai mici prețuri. Sistemul de achiziții publice poate fi consultat în acest sens”, ne-au precizat reprezentanții companii într-un răspuns primit.
Toate cele trei loturi au fost acordate firmei Deltamed SRL din Cluj.
Lotul 1 – Ambulanță tip B 4×2
- Valoare contract: 131,48 milioane euro;
- Cantitate minimă comandabilă: 405 unități;
- Cantitate maximă comandabilă: 980 unități;
Ambulanțele tip B 4×2 sunt destinate intervențiilor rapide în zone cu acces ușor. Dispun de tracțiune pe două roți și sunt dotate pentru acordarea primului ajutor calificat și pentru transportul pacienților către spital.

Contractul permite comenzi ulterioare între 60 și 240 de unități, în funcție de necesitățile autorității contractante.
Lotul 2 – Ambulanță tip B 4×4
- Valoare contract: 371,66 milioane euro;
- Cantitate minimă comandabilă: 1.650 unități (din care 315 pentru SMURD);
- Cantitate maximă comandabilă: 2.610 unități (din care 850 pentru SMURD);
Ambulanțele tip B 4×4 sunt destinate intervențiilor medicale în zone greu accesibile, pe teren accidentat sau în condiții meteo severe. Sunt echipate pentru acordarea primului ajutor și transportul pacienților. Contractul permite comenzi subsecvente de minimum 60 și până la 650 de ambulanțe.
Lotul 3 – Ambulanță tip C (terapie intensivă)
- Valoare contract: 98,5 milioane euro;
- Cantitate minimă comandabilă: 308 unități (din care 29 pentru SMURD);
- Cantitate maximă comandabilă: 480 unități (din care 120 pentru SMURD);
Ambulanțele de tip C sunt vehicule de terapie intensivă mobilă, complet echipate pentru stabilizarea și monitorizarea pacienților în stare critică. Ele sunt operate de echipaje medicale cu medic, paramedici și asistenți. IGSU poate comanda, în funcție de nevoi, între 40 și 120 de unități pe baza acestui contract.
Licitația din 2017. Contractele anterioare, anulate și la cererea „firmelor”
Deltamed a ajuns să câștige toate contractele la licitația din 2024 pentru că anteriorul contract de livrare de ambulanțe a fost anulat. Contract unde Deltamed împărțea livrările cu Renault. Tot în timpul vizitei din aprilie 2025 la Focșani, Raed Arafat a explicat că organizarea licitației din 2024 a fost determinată de solicitările companiilor participante la procedura anterioară.
„Firmele nu au mai dorit să ne vândă în baza acordului-cadru existent. A fost o problemă în piață. Ne-au cerut o licitație nouă, adaptată la condițiile actuale. Și asta am făcut”, a declarat Arafat.
Secretarul de stat făcea referire la licitația din 2017, estimată atunci la 282 de milioane de euro fără TVA. În acea procedură, IGSU a selectat mai multe firme, inclusiv Deltamed și Renault, urmând ca acestea să depună oferte de preț de fiecare dată când inspectoratul lansa o comandă.
Conform informațiilor publicate de FANATIK, Deltamed a fost una dintre companiile care au solicitat explicit reluarea licitației, așa cum declara Arafat. Această variantă a fost negată clar de reprezentanții Deltamed.
„Contractul cadru la care faceți referire nu a fost anulat la solicitarea niciuneia dintre părți – contractor, furnizor sau beneficiar, așa cum în mod eronat se interpretează. Pe fondul crizei internaționale a cipurilor, furnizorul de autovehicule a confirmat ca nu ar
putea onora comenzile în timp util, contractul cadru expirând intre timp. Acesta este motivul real al ne-materializării unei ultime tranșe din cadrul contractului. Din cauza crizei internaționale a cipurilor, la nivel global, a avut de suferit toată industria auto și, implicit, toate proiectele în amonte și în aval de acestea. Deltamed nu a solicitat nici încheierea contractului, nici modificarea prețului”, este răspunsul primit de la companie.
În schimb, IGSU a confirmat că licitația din 2024 a fost declanșată la cererea firmelor câștigătoare din 2017. În răspunsul transmis de instituție se menționează:
„Câștigătorii licitației din 2017 nu au dorit să continue cu semnarea contractelor subsecvente, din cauza diferenței mari dintre prețurile ofertate inițial și valorile actuale ale produselor, la momentul solicitării de către autoritatea contractantă”, a fost răspunsul primit de la inspectorat.
De ce a fost anulată licitația din 2017
Pentru a justifica anularea acordului-cadru semnat în 2017, conducerea IGSU a prezentat evoluția prețurilor ambulanțelor în perioada 2018–2024:
- Ambulanțe tip B 4×2:
- în 2018: Renault și Deltamed – 65.959 euro;
- în 2024: Deltamed – 134.165 euro;
- Ambulanțe tip B 4×4:
- în 2018: Deltamed – 73.100 euro;
- în 2024: Deltamed – 142.402 euro;
- Ambulanțe tip C (terapie intensivă):
- în 2024: Deltamed – 205.944 euro; Datasec – 234.000 euro;
Aceste majorări au fost considerate nejustificabile în contextul acordului anterior, ceea ce a condus la decizia de a relansa o licitație complet nouă în 2024.
Situația achizițiilor din perioada 2017–2023
În baza contractelor subsecvente încheiate între 2017 și 2023, IGSU a achiziționat:
- 262 ambulanțe complete tip A2 – livrate de Renault Commercial Roumanie SRL;
- 375 ambulanțe complete tip B 4×2 – Renault Commercial Roumanie SRL;
- 562 ambulanțe complete tip B 4×4 – Deltamed SRL;
- 132 ambulanțe complete tip C – Renault Commercial Roumanie SRL;
Total încasări din livrări:
- Deltamed: aproximativ 227 de milioane de lei;
- Renault: aproximativ 270 de milioane de lei.
Licitația din 2016. Deltamed și defibrilatorul „dedicat”
IGSU încearcă din anul 2016 să finalizeze o licitație amplă pentru dotarea sistemului de urgență cu ambulanțe. Încă de la prima tentativă, procedura a fost contestată din cauza condițiilor din caietul de sarcini, considerate restrictive.
În acel an, inspectoratul își propunea achiziția a 4.200 de ambulanțe până în anul 2020 cu un buget de 200 de milioane de euro. Licitația a fost însă anulată după ce s-a constatat că impunea specificații tehnice care favorizau un singur furnizor: un anumit model de defibrilator distribuit exclusiv de firma Deltamed SRL. Investigațiile de presă din Libertatea.ro de la acea vreme au documentat posibile aranjamente care limitau concurența, ceea ce a dus la suspendarea procedurii.
„Prietenie profesională” de ambele părți
Raed Arafat a recunoscut încă din 2016, într-o discuție cu Libertatea, că îl cunoaște pe Dan Vasile Gorgan, proprietarul Deltamed.
„Nu petrecem timp liber împreună, nu mergem în vacanță împreună și nu vorbim telefonic fără a fi în legătură cu aspectele profesionale interinstituționale. Nu ne leagă o relație de prietenie. Este o relație profesională, rezultată din colaborarea în cadrul unor relații contractuale între firma acestuia și instituțiile pe care le reprezint sau le-am reprezentat. Este inevitabil să existe relații interumane cu persoane cu care se colaborează, fără ca aceasta să însemne favorizare în accesarea contractelor publice sau private”, a declarat Arafat.
La întrebarea adresată în 2024 de către jurnaliști – dacă această relație profesională s-a menținut – Raed Arafat nu a oferit un răspuns. „Nu mai am nimic de comunicat pe acest subiect”, ne-a transmis acest, adăugând că are convingerea că articolul va fi unul corect.
La întrebarea legată de relația pe care o are cu Raed Arafat, Dan Gorgan a subscris că este „o relație profesională bazată pe respect și loialitate față de instituțiile statului român, de ambele părți”.
„Dl Raed Arafat este un profesionist desăvârșit și este reprezentantul unei instituții a statului – DSU, parte din Ministerul de Interne. Dan Gorgan este fondatorul companiei Deltamed, care de-a lungul a 25 de ani, și-a demonstrat pe deplin capacitatea de a produce, inova și livra vehicule de intervenții speciale atât în România cât și international, pentru instituții de stat, companii private și organizații guvernamentale”, mai scrie în răspunsul la întrebarea adresată acționarului de la Deltamed.
„Este, de asemenea, profund nedrept ca unei companii 100% românești, care de peste 25 de ani s-a dezvoltat în mod continuu de la zero, a rămas permanent competitivă livrând produse pentru sectoare strategice de interes, să i se pună permanent un semn de întrebare privind corectitudinea businessului doar pentru că este cel mai mare jucător din piață”, se mai precizează în informații primite de la compania din Cluj.
Subcontractanții Deltamed la contractele câștigate în 2024
Revenind la licitația de 600 de milioane de euro câștigată de Deltamed în 2024, firma din Cluj colaborează cu mai multe firme subcontractante, fiecare având roluri distincte în dotarea și livrarea ambulanțelor.
Ambulanță tip C (terapie intensivă)
Pentru ambulanțele de terapie intensivă, subcontractanții Deltamed sunt:
- MHS Truck Service – importatorul MAN în România, parte a grupului austriac MHS Holding AG, deținut de Michael Horst Schmidt, cunoscut ca fiind apropiat al fostului președinte Klaus Iohannis. (mențiune contextuală, nu neapărat o neregulă)
- Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații (CSR) – firma asigură echipamentele de comunicații necesare echipajelor de intervenție. Potrivit datelor disponibile:
- Acționar majoritar: Cătălin Radu Ștefan Călin (86%);
- Alți acționari: Bogdan-Mihail Ivănescu, Laurențiu-Gabriel Militaru și Doru Vlad Necula;
- În trecut, compania a fost deținută (aprox. acum un deceniu) de jurnalistul Bogdan Chirieac;
- Între 2020 și 2024, acționar minoritar a fost și generalul (r) Sergiu Anton, fost șef al CSR din cadrul SRI (până în 2010). (mențiune cu caracter informativ, fără indicii de ilegalitate)
Ambulanță tip B 4×4
Pentru acest lot, subcontractanții sunt:
- Porsche Inter Auto România SRL – parte a Porsche Holding, cel mai mare dealer auto din Europa. Este importator al mărcilor Audi, Volkswagen, Skoda, Seat, Porsche, Bentley și Lamborghini în România.
- CSR (Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații) – același subcontractant menționat și la lotul pentru ambulanțele tip C.
- Ambulanță tip B 4×2
- Pentru lotul dedicat ambulanțelor cu tracțiune față (4×2), Deltamed lucrează cu:
- Eurial Invest SRL – companie din județul Argeș, controlată de Gheorghe Cristian Dolofan (97%) și Gheorghe Uțiu. Firma operează șapte centre auto și este distribuitor oficial al mărcilor Peugeot, Citroën și Opel.
- CSR (Centrul pentru Servicii de Radiocomunicații) – prezent în toate cele trei loturi ca furnizor de echipamente de comunicații.
Ce au vizat contestațiile împotriva Deltamed
În cadrul licitației din 2024, pe lângă Deltamed, au participat și alte șase oferte, depuse de consorții conduse de:
- Sinofarm România SRL
- Datasec Consulting
- Hellmed
- Avant Maris Medical SRL
Dintre aceștia, Datasec (pentru loturile 1 și 3) și Avant Maris Medical au contestat modul în care IGSU a evaluat ofertele și au solicitat CNSC anularea desemnării Deltamed drept câștigătoare.
Conform caietului de sarcini, IGSU a cerut ca ambulanțele să fie dotate cu un defibrilator care:
- să fie certificat conform standardului RTCA DO-160G (pentru utilizare în aeronave/elicoptere);
- să aibă reglaj automat în funcție de dimensiunea toracelui pacientului.
Reclamațiile Datasec și Avant: Au susținut că modelul propus de Deltamed, Corpuls CPR, nu deține certificatul RTCA DO-160G și nu oferă reglare automată în funcție de dimensiunile pacientului.
Poziția IGSU
IGSU a argumentat în fața CNSC că:
- „Certificarea RTCA DO-160G” nu se referea la un document oficial emis, ci la un set de caracteristici tehnice pe care echipamentul trebuie să le îndeplinească”;
- „Defibrilatorul Corpuls CPR a trecut teste relevante și poate fi utilizat în elicoptere”;
- „Criteriul referitor la reglarea automată toracică a fost formulat ambiguu, iar ceea ce s-a dorit de fapt a fost ca aparatul să fie „adaptabil pentru orice pacient”, condiție îndeplinită de echipamentul oferit de Deltamed.
Ce a decis CNSC
Prin decizia nr. 3009 din 24.10.2024, CNSC a respins solicitările Datasec și Avant Maris, validând atribuirea către Deltamed. În motivarea sa, CNSC a afirmat că:
„Conformitatea produselor poate fi demonstrată prin certificate, rapoarte de încercare sau orice alte mijloace de probă adecvate, emise de organisme abilitate. Lipsa unui certificat nominal nu invalidează automat propunerea tehnică, dacă există dovezi echivalente.”
Ulterior, IGSU a semnat toate cele trei contracte-cadru până la finalul lunii noiembrie 2024.
Deltamend, prima reacție oficială
Reprezentanții companiei din Cluj ne-au transmis că în ciuda acestor situații, firma a câștigat pentru că este una competitivă cu contracte inclusiv în Republica Moldova. Mai mult, licitațiile se desfășoară imparțial.
„Analiza dosarelor și desemnarea câștigătorilor licitațiilor se face de către comisii cu mai mulți membri, din diverse organizații, uneori diferiți de cei care întocmesc caietele de sarcini.
Din niciuna dintre aceste comisii nu fac parte șefii instituțiilor iar multe dintre aceste proiecte/contracte beneficiază de finanțare europeană, ceea ce implică verificări ale specificațiilor din partea unității de management a finanțatorului și ulterior a procedurii de achiziție de către ANAP și Curtea de Conturi precum și a unei organizații de audit a Comisiei Europene. Deltamed participă la licitații atât în România cât și internațional, astfel că este eronată abordarea conform căreia companiei Deltamed i se oferă contracte”, se mai precizează în răspunsurile primite.
Care este reacția ta?