Ce trebuie să faci dacă aparatul SGR de la magazin nu funcționează. Metoda sigură prin care obții cei 50 de bani pentru fiecare sticlă
Românii care reciclează prin programul SGR trebuie să știe că își pot recupera foarte rapid garanția de 50 de lei chiar și dacă aparatul de la magazin nu funcționează.
:format(jpeg):quality(80)/wp-content/uploads/2025/06/aparatul-sgr-magazin-functioneaza-sticla-garantie-50-bani.jpg?#)
Hypermarketurile și supermarketurile din România trebuie să respecte drepturile consumatorilor atunci când vine vorba de returnarea garanției de 50 de bani pentru ambalaje. Ce trebuie să faci în situația destul de frecventă în care aparatul SGR de la magazin nu funcționează.
Cum poți obține garanția de 50 de bani dacă aparatul SGR de la magazin nu funcționează
La ora actuală, conform legislației referitoare la sistemul garanție-returnare (SGR), comercianții din România înregistrați în sistem sunt obligați să accepte ambalajele returnate de consumatori.
Ministerul Mediului a anunțat clar recent: Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) pentru returnarea ambalajelor trebuie pus în aplicare indiferent dacă aparatele de reciclare funcționează sau nu. Ce înseamnă asta? Foarte simplu: magazinele vor prelua manual ambalajele și vor rambursa contravaloarea PET-urilor la casă.
Toți comercianții din țară trebuie să ofere ”posibilitatea consumatorilor sau utilizatorilor finali de a returna ambalajul SGR. În vederea restituirii valorii garanției în cadrul oricărui punct de returnare de pe teritoriul României”, se arată în HG 1.074/2021.
În primăvară, ministrul Mediului, Mircea Fechet, s-a referit la aceste situații. El a declarat, pentru Agerpres, că ”lucrăm deja la un proiect de hotărâre de guvern în care să specificăm foarte clar că, în măsura în care RVM-ul, aşa cum se numesc aceste aparate automate, nu funcţionează, magazinul respectiv este obligat să preia manual acele ambalaje”.
Prevedere clară în lege: magazinul trebuie să pună la dispoziția clienților o metodă alternativă de predare a sticlelor, PET-urilor sau a dozelor
”Comercianții din România au obligația de a asigura colectarea ambalajelor prin metode alternative, respectiv prin preluare manuală, în situațiile în care echipamentele automate de preluare a ambalajelor (RVM-urile) nu funcționează corespunzător, iar problema nu este remediată într-un termen rezonabil”, se arată într-un anunţ RetuRo.
Ce înseamnă, de fapt, acest ”termen rezonabil”? În lege se explică foarte clar. Dacă aparatul SGR de la magazin nu funcționează mai mult de 7 zile, operatorul economic trebuie să pună la dispoziția clienților o metodă alternativă de predare a sticlelor, PET-urilor sau a dozelor.
În cazul în care vă aflați în această situație, iar un magazin nu vă acceptă PET-urile, ANPC vă recomandă să faceți sesizări și reclamații. Comercianții sunt obligați să preia ambalajele manual. Cei care refuză pot primi amenzi între 8.000 și 16.000 de lei.
Aproape 1,5 miliarde de ambalaje au fost returnate de către consumatori de la începutul anului 2025
Cele mai noi date de la RetuRO arată că, numai în aprilie, au ajuns în medie la automatele de colectare din Sistemul Garanție-Returnare un număr de 13 milioane de ambalaje în fiecare zi. Rata cea mai mare a reciclării a fost la ambalajele din plastic.
În total, circa 1,45 miliarde de ambalaje au fost returnate de către consumatori de la începutul anului până la sfârșitul lunii aprilie. RetuRO a predat către reciclatori o cantitate de 106.000 de tone de ambalaje.
În România, Sistemul de Garanție-Returnare (SGR) a fost implementat în luna noiembrie a anului 2023. Acesta presupune plata unei garanții de 50 de bani în schimbul unui produs înscris în sistem. Procedura a apărută ca o măsură prin care să se încurajeze reciclarea, în vederea reducerii poluării mediului.
Care este reacția ta?






