Cea mai așteptată autostradă din România renaște foarte greu din cenușă. Sute de mii de șoferi sperau să petreacă mai puțin timp în trafic, dar anunțul e trist

Una dintre cele mai așteptate autostrăzi din România rămâne, momentan, doar un vis. În ciuda promisiunilor oficialilor, lucrurile nu par să se îndrepte spre o direcție bună.

May 25, 2025 - 08:00
 0  0
Cea mai așteptată autostradă din România renaște foarte greu din cenușă. Sute de mii de șoferi sperau să petreacă mai puțin timp în trafic, dar anunțul e trist

Autostrada București-Brașov, probabil unul dintre cele mai așteptate drumuri din România, se află momentan tot în faza de documente. După peste 20 de ani de studii și promisiuni, autoritățile spun că abia în 2026 va fi gata studiul de fezabilitate. În cel mai optimist scenariu, șoseaua ar putea fi deschisă în 2031.

Autostrada București-Brașov, un vis îndepărtat

Secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrișteanu, a declarat că studiul de fezabilitate se va termina anul viitor. După aceea, se va decide dacă proiectarea și execuția vor merge separat sau împreună. În funcție de decizie, procedura de licitație ar putea începe abia în 2027.

Autostrada București-Brașov este cel mai probabil unul dintre cele mai așteptate drumuri din România. De ani de zile, șoferii sunt exasperați de traficul infernal de pe Valea Prahovei sau de blocajele care se formează, mai ales în weekend. Oamenii speră că odată cu apariția acestei autostrăzi, vor putea ajunge mai repede la munte, fără să piardă ore înșir în aglomerație. Din păcate, mai e drum lung până acolo.

Când a început povestea acestei autostrăzi

Povestea acestei autostrăzi începe imediat după Revoluție. De atunci și până acum, s-au făcut doar planuri, fără să se treacă la construcția propriu zisă. În anii 2000, guvernul a vorbit despre extinderea drumului până la Brașov și chiar mai departe, însă au fost doar vorbe. Nici în acest caz nu s-a ajuns la un numitor comun.

Între timp, România a semnat un contract mare cu firma americană Bechtel pentru o altă autostradă, între Brașov și Borș. Deși nu includea direct legătura cu Bucureștiul, se vorbea și atunci despre o conexiune rapidă pe ruta Ploiești–Brașov. Nici acel proiect nu a fost finalizat complet. După mai multe eșecuri, primul tronson concret din direcția București–Brașov a fost București–Ploiești. A fost terminat cu greu, între 2010 și 2012. Au existat tot felul de probleme, cu exproprieri, lucrări greșite și foarte multe întârzieri. Momentan nu se știe absolut nimic despre drumul spre Brașov, conform Agerpres.ro.

Între 2013 și 2018, autoritățile au lansat mai multe proceduri pentru actualizarea studiului de fezabilitate între Ploiești și Brașov. Multe s-au oprit din lipsă de rezultate sau pentru că au fost anulate. Zona dificilă, relieful complicat și opoziția unor comunități au blocat proiectul.

Lucrările, pline de probleme

În 2019, guvernul a încercat o variantă cu o firmă din China. Se dorea un parteneriat public-privat, dar nu s-au oferit garanții clare, iar ideea a picat rapid. Regulile europene nu permiteau o astfel de colaborare fără proceduri transparente. Abia în 2020 au început să apară noi licitații pentru documentație. Contractul actual prevede finalizarea studiului în 2026. Doar după aceea ar putea începe efectiv lucrările, ceea ce înseamnă că șoferii mai au de așteptat ani buni.

Autostrada București–Brașov ar trebui să aibă 168 de kilometri. Costul total estimat este de peste 3 miliarde de euro. Doar studiile de fezabilitate pentru porțiunea Comarnic–Brașov au costat deja milioane de euro, fără ca vreo bucată de drum să fie construită. În acest moment, cel mai bun scenariu oferit de autorități este anul 2031 pentru finalizarea lucrărilor.

Care este reacția ta?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow