Drepturile pasagerilor la compensații după întârzierea zborurilor, reduse la nivelul UE. Ce se întâmplă cu taxarea bagajelor de mână
Compensațiile de care pot beneficia pasagerii în cazul întârzierilor au fost reduse în cadrul unui plan negociat timp de 12 ani la nivelul UE
:format(jpeg):quality(80)/wp-content/uploads/2025/06/despagubiri-pasageri-zboruri-scaled.jpg?#)
Țările UE au adoptat un plan care permite companiilor aeriene să înregistreze întârzieri mai mari ale zborurilor înainte de a fi nevoite să despăgubească pasagerii – o măsură contestată, care urmează să fie compensată prin introducerea mai multor drepturi noi pentru pasageri. Astfel, au fost mărite întârzierile în urma cărora companiile aeriene sunt obligate să compenseze pasagerii, iar sumele stabilite sunt mai mici decât sunt în prezent.
Întârzieri mai mari permise pentru companiile aeriene
Țările UE au convenit să mărească durata de întârziere a pasagerilor aerieni înainte ca aceștia să poată beneficia de despăgubiri.
Conform planurilor, pasagerii zborurilor pe distanțe scurte ar trebui să sufere întârzieri de patru ore sau mai mult înainte de a putea solicita despăgubiri. Pentru zborurile pe distanțe lungi, întârzierile ar trebui să fie de șase ore sau mai mult. Normele actuale ale UE prevăd că pasagerii pot solicita despăgubiri dacă zborul lor are o întârziere de peste trei ore.
Țările UE au convenit, de asemenea, să majoreze valoarea despăgubirilor pentru pasagerii zborurilor pe distanțe scurte de la 250 EUR la 300 EUR, dar intenționează să reducă despăgubirile pentru zborurile pe distanțe lungi de la 600 EUR la 500 EUR.
„Noul cadru vizează stabilirea unor norme mai simple și mai clare pentru pasagerii aerieni, asigurând în același timp un echilibru mai bun între un nivel ridicat de protecție a pasagerilor și menținerea conectivității și a condițiilor de concurență echitabile pentru sectorul aviației în cadrul pieței interne a UE”, a anunțat Consiliul European.
Revizuirea drepturilor pasagerilor aerieni din UE a fost propusă inițial în 2013 de către Comisia Europeană. Au fost necesari 12 ani de negocieri pentru ca statele membre să ajungă la un acord cu privire la modificările termenului de compensare, iar planurile trebuie încă negociate cu Parlamentul European înainte de a deveni lege.
Decizia, criticată de organizațiile consumatorilor
Organizația Europeană a Consumatorilor, BEUC, a declarat că planul ar priva „majoritatea pasagerilor de dreptul lor la despăgubiri”, întrucât majoritatea întârzierilor sunt între două și patru ore.
„Deși acordul a îmbunătățit unele drepturi pe hârtie, oferind consumatorilor un acces mai bun la informații în caz de perturbări, îngrijire și asistență, acesta reprezintă o reducere substanțială a altor drepturi esențiale”, a precizat Agustín Reyna, directorul general al BEUC.
Pe de altă parte, nici companiile aeriene nu sunt mulțumite de rezultatul acestor negocieri în contextul în care doreau un timp mai mare pentru întârzierile de la care se acordă compensații. Organizația comercială Airlines for Europe (A4E), care reprezintă companii precum Ryanair, easyJet și Lufthansa, a condamnat și ea planul, deoarece dorea ca termenele de întârziere să fie și mai lungi înainte de acordarea despăgubirilor.
Ourania Georgoutsakou, directorul general al A4E, a declarat: „Europa așteaptă de 12 ani drepturi transparente și aplicabile pentru pasageri, iar statele membre au eșuat în ultima etapă a procesului de implementare.
În loc să stabilească praguri de întârziere de cinci și nouă ore, care ar salva până la 70 % din zborurile anulate care pot fi recuperate, statele membre au diluat propunerea inițială a Comisiei Europene și au introdus și mai multă complexitate.”
Ce se întâmplă cu taxarea bagajelor de mână
În ceea ce privește taxarea bagajelor de mână, nu a fost luată nicio hotărâre, legitimând astfel practica taxării acestora de către companiile aeriene. Grupurile consumatorilor au criticat din nou planul UE, care lasă neschimbată această practică. Acestea au precizat că au depus deja o plângere la Comisia Europeană în acest sens.
„Companiile aeriene ar trebui să înceteze să perceapă taxe pasagerilor pentru bagajele de mână. Astfel de practici sunt contrare normelor UE și jurisprudenței Curții Europene de Justiție, care stipulează că bagajele de mână sunt un aspect esențial al transportului pasagerilor. Dimpotrivă, textul adoptat de Consiliu legitimează perceperea de taxe pentru bagajele de mână de dimensiuni rezonabile”, a mai declarat Agustín Reyna, directorul general al BEUC.
Care este reacția ta?






