Mai multe companii low-cost, inclusiv Wizz Air, au intrat în vizorul Comisiei Europene. Cu cât i-ar taxa pe ascuns pe pasageri pentru bagajele de mână

Companii „low-cost”, printre care și Wizz Air, luate în vizorul Comisiei Europene pentru taxarea pasagerilor pentru bagajele de mână

May 26, 2025 - 22:30
 0  1
Mai multe companii low-cost, inclusiv Wizz Air, au intrat în vizorul Comisiei Europene. Cu cât i-ar taxa pe ascuns pe pasageri pentru bagajele de mână

Nu mai puțin de șapte companii se află acum în vizorul Comisiei Europene, după ce mai multe organizații pentru protecția consumatorilor din Europa au cerut să fie deschisă o anchetă pentru a se stabili ce costuri ascunse se impun pasagerilor pentru bagajele de mână, în condițiile în care nu au stabilite dimensiuni standard pentru acestea.

Mai multe companii low-cost, inclusiv Wizz Air, au intrat în vizorul Comisiei Europene

Mai mulți pasageri s-au plâns de faptul că sunt taxați împotriva voinței lor pentru bagaje de către unele companii aeriene. Este cazul lui Ion, care a fost taxat cu 50 de euro în plus chiar la poarta de îmbarcare în avion. Argumentele companiei au stârnit îngrijorare în rândul atât al pasagerilor, cât și al organizațiilor pentru protecția consumatorilor.

„Mi l-au băgat în cutie şi au zis nu coincide. A fost diferenţă de vreo doi centimetri, ar fi putut să închidă ochii. Bagajul ăsta este ok pentru că am plătit un preţ adiţional pentru el”, a povestit bărbatul, potrivit observatornews.ro.

Nu este un caz singular, căci tot mai mulți pasageri reclamă astfel de taxe pentru bagaje care nici măcar nu sunt reglementate concret.

Un bilet achiziționat de la o companie low-cost include un singur bagaj, respectiv un rucsac cu dimensiunile 40x30x20 de centimetri. Cine mai are asupra lui și un troller de cabină este nevoit să mai plătească, în plus, între 100 și 300 de lei, în funcție de compania aeriană aleasă. Pentru a evita aceste costuri, mulți pasageri, care știu deja cum merg lucrurile, și-au schimbat strategia și apelează la un singur bagaj de mână pentru două persoane.

„Preferă în ultima perioadă să ia un bagaj de cală la două persoane pentru că va fi mult mai ieftin decât să-şi ia fiecare persoană un bagaj de cabină. Se limitează foarte mult transportul! Ţi-l măsoară de nu ştiu câte ori”, a explicat Cristina Pipias, director de agenţie de turism.

Cum fentează legea companiile aeriene

În acest context, organizațiile pentru protecția consumatorilor din Europa solicită o lege universală prin care toate companiile, indiferent că sunt low-cost sau nu, să impună dimensiuni standard pentru bagajele de mână. Cele șapte companii împotriva cărora s-a depus o plângere formulată de o coaliție compusă din 15 organizații europene pentru drepturile consumatorilor sunt EasyJet, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, Transavia, Volotea, Vueling și Wizz Air.

Până să se impună o astfel de lege, operatorii aerieni pot cere, încă din 2014, tarife suplimentare pentru bagajele de mână, dacă acestea nu îndeplinesc anumite condiții „rezonabile”. O astfel de definiție lasă, însă, loc de interpretări.

„De exemplu dacă-ţi doreşti să călătoreşti de la Bucureşti la Paris, pentru un low cost poţi plăti mai mult decât poţi plăti pentru o companie legacy. Ne dorim să stopăm acest lucru”, a declarat Marius Popescu, președintele Asociaţiei Companiilor Aeriene Româneşti.

Și Sorin Mierlea, președintele INFOCONS, susține că, de dragul de a face profit suplimentar de pe seama călătorilor, companiile aeriene comit abuzuri aflați sub protecția unei legi vechi.

„Companiile încearcă să creeze profit suplimentar, mai ales acele companii low cost care vin cu preţuri de „numai la noi, 5 euro, 10 euro”, dar la sfârşit tragi linie şi-ţi dai seama că n-a fost zece euro. Ceea ce înseamnă că este o informaţie şi o publicitate înşelătoare la adresa consumatorului şi o încălcare majoră şi efectivă a drepturilor”, a explicat acesta pentru sursa citată anterior.

Reacția Wizz Air la acuzațiile organizațiilor europene

Reprezentanții Wizz Air au transmis, în urma plângerii formulate la Comisia Europeană, următoarele: „Companiile aeriene au libertatea comercială de a-și stabili tarifele și de a decide care sunt prețul, greutatea și dimensiunile bagajelor de mână. Companiile aeriene au modele de afaceri diferite și, prin urmare, oferă tarife și produse auxiliare diferite, în funcție de propriile strategii comerciale”.

În urmă cu doar câteva luni, autoritățile din Spania au amendat cu 179 de milioane de euro cinci companii aeriene pentru practici abuzive, inclusiv legate de prețurile cerute pentru bagajele de mână.

Care este reacția ta?

like

dislike

love

funny

angry

sad

wow