Modificări drastice la liceu. Ce materii vor fi reintroduse și cum se va schimba programa
Ministrul educației, Daniel David, anunță modificări majore la liceu. Programa școlară va fi inspirată din modele internaționale performante.
:format(jpeg):quality(80)/wp-content/uploads/2025/07/elevi-scoala-liceu.jpg?#)
Ministrul educației, Daniel David, anunță modificări majore la liceu, după ce și-a propus să reformeze sistemul de învățământ. Programa școlară va fi regândită, urmând să fie inspirată din modele performante din alte țări.
Modificări majore la liceu. Ce materii vor fi reintroduse în programa școlară
Marți, 3 iulie, Daniel David a semnat ordinul de ministru privind înființarea Programului Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal de stat, particular și confesional. Versiunea aprobată a fost supusă unui amplu proces de consultare și dezbateri, potrivit ministrului.
Mai exact, varianta finală aprobată vine cu schimbări importante față de forma actuală și față de cea pusă anterior în consultare. Noua structură pune mai mult accent pe profilul și specializarea elevului și readuce în plan central cultura națională. Astfel s-a luat decizia reintroducerea gramaticii, a istoriei și geografiei României ca materii-cheie.
Noua structură va oferi un echilibru mai bun între materiile studiate, în așa fel încât să fie dezvoltate cele opt competențe-cheie prevăzute de sistem.
Liceele pot adapta planul-cadru conform nevoilor fiecărei școli
Pe lângă toate aceste modificări introduse la liceu, școlile vor trebui să ofere un set de discipline relevante, iar deciziile privind organizarea ofertei educaționale vor fi lăsate, într-o măsură mai mare, la nivelul fiecărei unități de învățământ și al elevului.
Daniel David a ținut să sublinieze că înțelege că unii profesori își doresc mai multe ore pentru materiile proprii, însă explică importanța echilibrului pentru formarea celor opt competențe-cheie.
În același timp, ministrul educației spune că cei care își doresc mai multă diversitate în conținutul predat la liceu au ocazia să pună în practică acest plan. Prin semnarea ordinului care instituie Programul Național pentru pilotarea sistemică a planurilor-cadru în învățământul liceal, școlile pot adopta o variantă flexibilă, care le oferă varianta unei personalizări la nivelul fiecărei unități de învățământ.
„Varianta permite printre altele:
1. Flexibilitate și autonomie curriculară mai mari: prin alocarea unui segment consistent curriculumului CDEOȘ (până la 2000 ore/arie curriculară pe ciclu), planul-cadru alternativ permite o autonomie reală a școlii și elevului în definirea, în parteneriat autentic, a parcursului educațional. Unitățile de învățământ pot construi oferte proprii relevante, în baza unor analize de nevoi, resurse și oportunități locale.
2. Personalizarea și diferențierea parcursului educational: modelul propune o abordare centrată pe elev și pe traseul său de dezvoltare, permițând configurarea unor rute de învățare flexibile, adaptate fiecărei filiere, profil, calificări sau domeniu vocațional sau profesional.
3. Conectarea școlii la partenerii externi: prin dezvoltarea segmentului CDEOȘ, planul-cadru alternativ deschide școala către comunitate, instituții, operatori economici, ONG-uri și autorități locale, cu scopul de a integra în actul educațional activități de voluntariat, internship-uri, proiecte comunitare, ateliere de practică sau activități aplicate”, transmite ministrul educației.
Programe școlare noi, gândite cu profesori și experți ai Academiei Române
Daniel David spune că aceștia sunt primii pași în reforma la nivel liceal, iar următoarea etapă presupune elaborarea unor noi programe. În această direcție, echipe mixte formate din profesori din preuniversitar, universitar și specialiști ai Academiei Române vor lucra împreună pentru a pune bazele unor programe mai clare, mai relevante și mai aerisite, adaptate realității.
Acestea vor fi inspirate din modelele sistemelor de învățământ performante din alte țări. „Până la 25% din timpul alocat unei discipline va trebui folosit pentru consolidare, activități remediale și de utilizare a competențelor în viața cotidiană. Anticipez finalizarea lor în luna noiembrie 2025”, a transmis Daniel David.
Noile manuale vor fi adaptate programelor școlare. Primii elevi care prind reforma
Pe baza noilor programe, vor fi introduse manuale noi, regândite, urmând să existe un echilibru între metodele tradiționale și cele moderne (resurse digitale, inclusiv conținut online sau gaming). Daniel David își propune ca licitația pentru noile manuale să fie lansată în decembrie 2025.
Un alt pas important îl reprezintă formarea continuă a profesorilor pentru a preda conform noilor programe. Această etapă va debuta în ianuarie 2026. „Prima generație (clasa a IX-a) va beneficia de această reformă educațională din anul școlar 2026 – 2027, urmând apoi să se introducă gradual la nivel liceal în următorii ani.
Ne așteptăm la rezultate educaționale semnificativ mai bune, naționale și internaționale, care să se reflecte în performanță/progres/reducerea analfabetismului funcțional și a abandonului școlar, nu mai târziu de 5 ani!”, afirmă ministrul educației, Daniel David.
Care este reacția ta?






