Proiectul gigant care ar face din România o superputere în Europa și ar asigura o dezvoltare puternică într-o zonă de importanță strategică: rutieră, feroviară, navală. A fost unul din marile visurile lui Nicolae Ceaușescu
Proiectul de anvergură lansat în România încă din perioada comunistă care ar putea transforma țara noastră într-o superputere în Europa.
:format(jpeg):quality(80)/wp-content/uploads/2025/04/proiectul-romania-superputere-europa-dezvoltare-puternica-canalul-dunare-bucuresti.jpg?#)
Proiectul gigant lansat în România încă din perioada comunistă care ar putea transforma țara noastră într-o superputere în Europa. Acesta a fost unul din visurile dictatorului Nicolae Ceaușescu.
Canalul Dunăre-București, început de Nicolae Ceaușescu, ”împotmolit” după 1989
În istoria țării noastre, puține proiecte de infrastructură au avut un parcurs atât de complex și controversat precum Canalul Dunăre-București. Planul de a lega capitala României de fluviul Dunărea printr-o cale navigabilă a fost propusă încă din timpul domniei regelui Carol I.
Ulterior, în perioada comunistă, Nicolae Ceaușescu a preluat inițiativa. În 1986, au fost demarate astfel lucrările la Canalul Dunăre-București, în cadrul unui plan mai larg de dezvoltare hidrografică și infrastructurală a țării.
Totul părea să decurgă conform planurilor. În 1989, lucrările erau finalizate în proporție de 70%. Ulterior, schimbările politice de la București au făcut ca proiectul să fie abandonat. Componente majore din structura deja construită s-au deteriorat considerabil.
Proiectul ar putea transforma România într-o superputere în Europa și ar asigura o dezvoltare puternică
În 2012, de la nivelul central au apărut noi promisiuni privind acest proiect. Aparent, nimic nu a prins contur. Apoi, în 2024, după mai multe tergiversări, Ministerul Transporturilor promitea că până la finalul anului va fi terminat studiul de fezabilitate.
”Mai sunt necesare avizele de mediu și diverse avize ale UAT-uri de pe parcursul canalului. Sperăm că până la sfârșitul anului să fie gata SF-ul. Se vor iriga 150.000 de hectare, se va rezolva apărarea împotriva inundațiilor a peste 50.000 de hectare, se va rezolva problema mlaștinii Neajlovului de Jos, de lângă Dunăre, unde suprafețe sunt acoperite de jumătate de metru de apă. După aceea traficul de marfă, ambarcațiuni de agrement”, spunea Florin Goida, director general, Administrației Canalelor Navigabile Constanța.
Costul finalizării proiectului, început pe vremea lui Nicolae Ceaușescu și abandonat când era finalizat în proporție de 70%, s-a dublat față de nivelul estimat acum 12 ani, de 1,7 miliarde de euro, cu TVA.
În acest an, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Ionel Scrioșteanu, a vorbit despre stadiul studiului de fezabilitate. ”Vizavi de canalul Dunăre – București, revizuirea studiului de fezabilitate este pe final în zona de avizare a entităților care trebuie să avizeze un asemenea proiect.
Bineînțeles că este un proiect care poate pune pe harta, să zic a Europei, Bucureștiul, ca oraș mare legat la Dunăre și, prin Dunăre, la Marea Neagră. Faptul că putem avea lângă București un port cu intermodalitate – rutier, feroviar, naval – poate crea un pol de dezvoltare și o ancoră de dezvoltare foarte puternică pentru această zonă și vă spuneam la început că doar București-Ilfov, deocamdată, poate să țină piept Transilvaniei din punct de vedere al dezvoltării„, a spus acesta, conform evz.
Canalul Dunăre-București ar putea asigura fluxuri comerciale majore și ar putea crea multe locuri de muncă
După terminarea lucrărilor Canalul Dunăre-București, râul Dâmbovița va fi navigabil pe o distanță 30 de kilometri, iar râul Argeș pe 73 kilometri. Pe acest canal vor putea circula barje de 2.000 de tone și un împingător. Navele vor avea o lungime de maximum 110 m și o lățime de 11,4m.
Planul acestui canal mai include patru ecluze și trei porturi, două la București – lângă comună 1 Decembrie – pe Argeș și la Glina – pe râul Dâmbovița- și altul la Oltenița.
Nu în ultimul rând, Canalul Dunăre-București ar putea asigura fluxuri comerciale majore și ar putea crea un număr considerabil de locuri de muncă. Viitoarea rețea de transport naval ar putea avea o capacitate de transport de peste 24 de milioane de tone pe an. Se va facilita legătura directă între București și Portul Constanța, dar și cu alte capitale europene prin Canalul Rhin-Main-Dunăre.
Care este reacția ta?






