România, la un pas de a deveni o forță în regiune pe zona transportului maritim. Portul de importanță strategică pe care vrea să-l cumpere țara noastră
Portul de o mare importanță strategică pe care România vrea să-l cumpere în viitorul apropiat. Țara noastră și-ar putea consolida puterea regională pe zona transportului maritim.
:format(jpeg):quality(80)/wp-content/uploads/2025/04/romania-cumpere-portul-giurgiulesti-moldova-nave-dunare.jpg?#)
România vrea să facă un pas important pentru a-și consolida forța pe zona transportului maritim. Portul de importanță strategică pe care vrea să-l cumpere țara noastră în viitorul apropiat.
România vrea să cumpere Portul Giurgiulești din Republica Moldova. Țara noastră și-ar putea consolida puterea regională
Autoritățile de la București continuă să facă pași importanți pentru a achiziționa un port strategic important din regiune. Statul român, prin Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, este decis să preia Portul Giurgiulești din Moldova pentru a-l uni cu Portul Constanța. Români își va consolida astfel rolul regional. Competiția pentru această achiziție este una acerbă. Pentru preluarea portului se mai luptă investitori din Bulgaria, Olanda, Danemarca și Azerbaidjan.
Portul Giurgiulești se află pe singura porțiune maritimă a Moldovei. A fost scos la vânzare, pe 14 aprilie, de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD). A fost lansată o procedură internațională de licitație pentru atragerea unui nou investitor.
România a făcut pași pentru achiziția portului încă din 2024. Pe 28 august, Guvernul de la București a aprobat un memorandum prin care susține oficial inițiativa achiziționării portului din sudul Moldovei și integrarea acestuia în rețeaua logistică a Portului Constanța.
În document sunt evidențiate conexiunile excelente ale Giurgiuleștiului, inclusiv cu rețelele feroviare cu ecartament larg și îngust, precum și existența unei linii regulate de trenuri-bloc care transportă containere direct între portul moldovean și terminalul DP World din Constanța.
Această posibilă achiziție ar însemna unirea singurului port maritim moldovean cu cel mai mare port al României. Țara noastră își va consolida poziția ca hub logistic regional.
În aprilie 2025, Executivul Ciolacu a dat undă verde începerii unor negocieri cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) pentru a cumpăra acțiunile deținute de BERD în Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova.
România, în competiție cu firme din Bulgaria, Olanda, Danemarca și Azerbaidjan pentru portul din Moldova
Țara noastră are o luptă dură de dus pentru achiziția portului. BERD a anunțat că poartă discuții și cu investitori din mai multe țări, precum Turcia, Danemarca, Bulgaria și Olanda.
Conform Europa Liberă, printre aceștia se numără MBF Port Burgas din Bulgaria. Este o companie controlată de Navigation Maritime Bulgare (Navibulgar), aflată în portofoliul miliardarilor Kiril și Georgi Domuschiev. Cei doi sunt figuri influente în mediul de afaceri bulgar. Au fost asociați cu fostul premier Boiko Borisov, cunoscut pentru relațiile sale controversate cu Moscova.
La ora actuală, portul din Republica Moldova dispune de un terminal petrolier, două terminale de cereale, unul pentru mărfuri generale și un parc de afaceri. Are o adâncime de 7 metri, lucru care permite acostarea navelor maritime.
Care este reacția ta?






