Războiul dintre Iran și Israel afectează comerțul mondial cu petrol. Rută de transport strategică, paralizată de conflict
Comerțul mondial cu petrol și cu alte mărfuri este afectat grav de războiul dintre Iran și Israel. Ruta din Orientul Mijlociu evitată de tot mai multe companii.
Încep să apară efecte negative devastatoare după războiul izbucnit între Iran și Israel. Pe fondul intensificării conflictului militar dintre cele două țări, tot mai multe companii de transport maritim încep să evite Strâmtoarea Ormuz, rută esențială în Orientul Mijlociu pentru comerțul mondial cu petrol.
Războiul Israel – Iran crește tarifele de transport maritim. Rută de transport strategică pentru comerțul mondial cu petrol, paralizată de conflict
În urmă cu mai puțin de o săptămână, Israelul a lansat o serie de atacuri asupra infrastructurii militare şi nucleare iraniene. Bombardamentele au fost urmate de mai multe zile de confruntări intense.
Această escaladare a tensiunilor militare din regiune a determinat armatorii să adopte măsuri sporite de precauție, nu doar în Strâmtoarea Ormuz, ci şi în Marea Roşie, două puncte esențiale pentru logistica maritimă globală.
Într-o reacție pentru CNBC News, Asociația Internaţională a Armatorilor (BIMCO) precizează că unele vase ocolesc deja această zonă-cheie a conflictului. A apărut deja o îngrijorare crescândă în industrie privind securitatea navigației.
Strâmtoarea Ormuz este zona care conectează Golful Persic de Marea Arabiei. Ea este considerată una dintre cele mai critice ”gâturi de sticlă” pentru comerțul cu petrol.
Tarifele de transport au crescut încă de vineri
În urmă cu un an, fluxul zilnic de petrol prin această zonă a fost de 20,9 milioane de barili. Asta reprezintă un procent de 20% din consumul global de lichide petroliere, conform datelor EIA (Agenţia pentru Informaţii Energetice a SUA).
Mai trebuie spus că zona are o importanță vitală pentru traficul global de containere, mai ales datorită porturilor Jebel Ali şi Khor Fakkan, care funcționează ca huburi regionale pentru Dubai, Asia de Sud şi Africa de Est.
Majoritatea volumelor de marfă din aceste porturi sunt destinate Dubai-ului, care a devenit un centru pentru mișcarea mărfurilor cu servicii feeder în Golful Persic, Asia de Sud și Africa de Est. Asta înseamnă că orice deviere de la această rută poate rezulta în întârzieri majore în lanțurile de aprovizionare şi creșteri de costuri.
Trebuie spus că tarifele de transport au crescut deja după atacurile israeliene asupra Iranului de săptămâna trecută. Datele publicate luni de firma de analiză Kpler au arătat că tarifele de transport ale petrolierelor din Golful Mijlociu către China au crescut cu 24% vineri, ajungând la 1,67 dolari pe baril.
Care este reacția ta?